Αποστολέας Θέμα: Απόκρυφο Ευαγγέλιο Ιωάννη  (Αναγνώστηκε 1935 φορές)

Οίαγρος

  • ΑΜΡΑ - Φίλος(Δ)
  • ***
  • Μηνύματα: 61
  • Karma: 0
    • Προφίλ
Απόκρυφο Ευαγγέλιο Ιωάννη
« στις: Φεβρουαρίου 03, 2021, 10:40:42 »
ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η βιβλιοθήκη του Nag Hammadi (Ναγκ Χαμαντί), περιλαμβάνει μια συλλογή δεκατριών αρχαίων βιβλίων, που
ονομάζονται «κώδικες».

Περιλαμβάνει πάνω από πενήντα κείμενα, τα οποία ανακαλύφθηκαν στην Άνω Αίγυπτο το 1945.
Αυτή η εξαιρετικά σημαντική ανακάλυψη, περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό πρωτογενών Γνωστικών Ευαγγελίων
―κείμενα που κάποτε πίστευαν ότι είχαν καταστραφεί εντελώς, κατά τους παλαιοχριστιανικούς αγώνες.
Η μετάφραση της βιβλιοθήκης του Nag Hammadi, ολοκληρώθηκε τη δεκαετία του 1970, και έδωσε την ώθηση σε
μια σημαντική επανεκτίμηση της πρώιμης χριστιανικής ιστορίας και της φύσης του Γνωστικισμού.

Το Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Ιωάννη συνήθως αναφέρεται και με δύο ακόμη άλλα ονόματα:

«Το μυστικό βιβλίο του Ιωάννη» και
«Η Μυστική Αποκάλυψη του Ιωάννη», ανάλογα με το πώς η λέξη «Απόκρυφον» μεταφράζεται.
Η μετάφραση του κειμένου που παρατίθεται παρακάτω στα Ελληνικά, είναι του Frederik Wisse. http://www.gnosis.org/naghamm/apocjn.html

Υπάρχουν τέσσερα σωζόμενα χειρόγραφα του κειμένου στην Κοπτική, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν και
μεταφράστηκαν στα Αγγλικά από τον Δρ Wisse ώστε να δημιουργήσουν ένα ενιαίο κείμενο:
(α) από τον Κώδικα του Βερολίνου,
(β) έκδοση Nag Hammadi, «Codex III».
(γ) έκδοση Nag Hammadi, «Codex ΙΙ» και
(δ) έκδοση Nag Hammadi, «Codex IV»
Εκτός όμως από την μετάφραση του Frederik Wisse, στην βιβλιοθήκη του Ναγκ Χαμαντί υπάρχουν και οι ακόλουθες
μεταφράσεις, από τα Κοπτικά στα Αγγλικά:
Η Μετάφραση του Stevan Davies - http://www.gnosis.org/naghamm/apocjn-davies.html
Η Μετάφραση του Marvin Meyer - http://www.gnosis.org/naghamm/apocjn-meyer.html
Και η μετάφραση των Michael Waldstein και Frederik Wisse

Σε δύο εκδόσεις:

στην Σύντομη Έκδοση - http://www.gnosis.org/naghamm/apocjn-short.html
και στην Long Έκδοση - http://www.gnosis.org/naghamm/apocjn-long.html

Οίαγρος

  • ΑΜΡΑ - Φίλος(Δ)
  • ***
  • Μηνύματα: 61
  • Karma: 0
    • Προφίλ
Απ: Απόκρυφο Ευαγγέλιο Ιωάννη
« Απάντηση #1 στις: Φεβρουαρίου 03, 2021, 10:46:32 »
ΑΠΟΚΡΥΦΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ
Μετάφραση: Frederik Wisse

Η διδασκαλία του Σωτήρα, και η αποκάλυψη των μυστηρίων και των πραγμάτων που κρύβονται στη σιωπή, ακόμη και αυτά τα πράγματα που δίδαξε τον Ιωάννη, τον μαθητή του.
Και αυτό συνέβη μια μέρα, όταν ο Ιωάννης, ο αδελφός του Ιάκωβου —οι οποίοι είναι οι γιοι του Ζεβεδαίου— είχε καταλήξει στο ναό, όπου ένας Φαρισαίος που ονομάζεται Αριμάνιους
[Arimanius] τον πλησίασε και του είπε: «Πού είναι ο Διδασκαλός σου, τον οποίον ακολουθούσες;»
Και (ο Ιωάννης) είπε προς αυτόν: «Έχει πάει στον τόπο από τον οποίο προήρθε.»
Ο Φαρισαίος είπε: «Με εξαπάτηση έκανε αυτό ο Ναζωραίος σας. Σας εξαπάτησε, και γέμισε τα αυτιά σας με ψέματα, έκλεισε τις καρδιές σας (και) σας απέστρεψε από τις παραδόσεις των πατέρων σας.»

Όταν εγώ ο Ιωάννης άκουσα αυτά τα πράγματα στράφηκα μακριά από το ναό σε ένα μέρος έρημο. Και θρηνούσα σε μεγάλο βαθμό μέσα στην καρδιά μου, λέγοντας:
«Πώς, λοιπόν, ήταν ο Σωτήρας που ορίστηκε, και γιατί στάλθηκε στον κόσμο από τον Πατέρα του, και ποιος είναι ο Πατέρας του ο οποίος τον έστειλε, και τι είδους είναι ο Αιώνας (Αeon) στον οποίο θα πάμε; Για τι εννοούσε όταν μας είπε ο ίδιος, “Αυτός ο Αιώνας στον οποίο θα πάτε είναι το είδος του άφθαρτου Αιώνα”, αλλά δεν μας δίδαξε σχετικά με τον τελευταίο, τι είδους είναι.»
Ευθύς, ενώ σκεπτόμουν αυτά τα πράγματα, ιδού, οι ουρανοί άνοιξαν και το σύνολο της δημιουργίας που είναι κάτω από τον ουρανό έλαμπε, και ο κόσμος σείστηκε.

Φοβήθηκα, και ιδού είδα στο φως έναν νεανία που στεκόταν δίπλα μου. Ενώ τον κοίταξα, έγινε σαν γέρος. Και αυτός άλλαξε την ομοιότητά του (και πάλι), για να γίνει σαν υπηρέτης.
Δεν υπήρχε ένα πλήθος πριν από μένα, αλλά υπήρχε μια ομοιότητα με πολλαπλές μορφές εντός του φωτός, και οι ομοιότητες εμφανίστηκαν η μια μέσα από τις άλλες, και η ομοιότητα είχε τρεις μορφές.
Μου είπε: «Ιωάννη, Ιωάννη, γιατί έχεις αμφιβολία, ή γιατί φοβάσαι; Δεν είσαι εξοικειωμένος με αυτή την εικόνα; Αυτή είναι, μην είσαι δειλός! Εγώ είμαι αυτός που είναι μαζί σου πάντα. Είμαι ο Πατέρας, είμαι η Μητέρα, είμαι ο Υιός. Εγώ είμαι το αμόλυντο και άφθαρτο Ένα. Τώρα έχω έρθει για να σε διδάξω τι είναι, τι ήταν και τι θα είναι αυτό που θα έρθει να περάσει, ώστε να μπορείς να γνωρίζεις τα πράγματα που δεν αποκαλύπτονται και εκείνα τα οποία είναι αποκαλυπτόμενα, και να σε διδάξω σχετικά με την ακλόνητη  (αταλάντωτη) φυλή του τέλειου Ανθρώπου.

Τώρα, ως εκ τούτου, σήκωσε το πρόσωπό σου, ώστε να μπορείς να λαμβάνεις τα πράγματα που θα σε διδάξω σήμερα, και μπορείς να τα πεις στα συναδελφικά σου πνεύματα που είναι από την ακλόνητη (αταλάντωτη) φυλή του τέλειου Ανθρώπου.»
Και ζήτησα να τα ξέρω, και μου είπε: «Η Μονάδα είναι μια μοναρχία με τίποτα πάνω από Αυτή. Είναι Αυτός που υπάρχει ως Θεός και Πατέρας των Πάντων, ο αόρατος Εκείνος που είναι πάνω
απ ‘όλα, Ο οποίος υφίσταται ως αφθαρσία, Ο οποίος είναι σε αγνό φως, το οποίο δεν μπορεί να κοιτάξει το μάτι.

“Αυτός είναι το αόρατο Πνεύμα, Τον οποίο δεν είναι σωστό να Τον σκέφτεσαι σαν θεό, ή κάτι παρόμοιο. Γιατί είναι περισσότερο από έναν θεό, δεδομένου ότι δεν υπάρχει τίποτα πάνω από Αυτόν, καθώς κανείς δεν διαφεντεύει πάνω Του. Γιατί δεν υπάρχει σε κάτι κατώτερο από Αυτόν, αφού τα πάντα υπάρχουν σε Αυτόν. Διότι είναι Αυτός που καθορίζει τον Εαυτό Του.
“Αυτός είναι Παντοτινός, αφού δεν χρειάζεται τίποτα. Διότι Αυτός είναι η συνολική τελειότητα. Δεν Του λείπει τίποτα, που θα μπορούσε να συμπληρωθεί από αυτό, μάλλον Αυτός είναι πάντα εντελώς τέλειος στο Φως.
Αυτός είναι Απεριόριστος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανείς πριν από Αυτόν για να θέσει όρια σε Αυτόν.
Αυτός είναι Ανεξερεύνητος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανένας πριν από Αυτόν για να τον εξετάσει.
Αυτός είναι Ανυπολόγιστος, αφού δεν υπήρχε κανείς πριν από Αυτόν για να τον μετρήσει.
Είναι Αόρατος, αφού κανείς δεν Τον είδε.
Αυτός είναι Αιώνιος, αφού υπάρχει αιώνια.
Αυτός είναι Άφατος, αφού κανείς δεν ήταν σε θέση να Τον κατανοήσει ώστε να μιλήσει για Αυτόν.
Είναι Ακατανόμαστος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανένας πριν από Αυτόν για να του δώσει ένα όνομα.

“Αυτός είναι Ανυπολόγιστο Φως, το οποίο είναι αγνό, άγιο (και) άψογο. Είναι άφατος, υπάρχοντας τέλεια σε αφθαρσία. Δεν είναι σε τελειότητα, ούτε στη μακαριότητα, ούτε στη θεότητα, αλλά είναι πολύ Ανώτερος.

Οίαγρος

  • ΑΜΡΑ - Φίλος(Δ)
  • ***
  • Μηνύματα: 61
  • Karma: 0
    • Προφίλ
Απ: Απόκρυφο Ευαγγέλιο Ιωάννη
« Απάντηση #2 στις: Φεβρουαρίου 03, 2021, 10:58:56 »

“Δεν είναι φυσικός, ούτε είναι άυλος. Αυτός δεν είναι ούτε μεγάλος ούτε είναι μικρός. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος να πούμε, «Τι είναι η ποσότητα Του;» ή «Τι είναι η ποιότητα Του;»,
γιατί κανείς δεν μπορεί να Τον γνωρίζει. Δεν είναι κάποιος μεταξύ των (άλλων) όντων, παρά Αυτός είναι κατά πολύ ανώτερος.
Δεν είναι (απλά) ανώτερος, αλλά η ουσία Του δεν συμμετέχει στις Αιώνες, ούτε στο χρόνο. Διότι αυτός που μετέχει σε έναν Αιώνα είχε προετοιμαστεί εκ των προτέρων. Ο χρόνος δεν
κατανέμεται σε Αυτόν, αφού δεν λαμβάνει τίποτα από τον άλλο, που ελήφθη ως δάνειο. Διότι αυτός που προηγείται κάποιου δεν στερείται, όπου μπορεί να λάβει από αυτόν. Γιατί μάλλον, είναι ο τελευταίος που μοιάζει να βρίσκεται με προσμονή σε αυτόν υπό το φως του.

“Γιατί η τελειότητα είναι μαγευτική. Είναι καθαρός, ανυπολόγιστος νους. Είναι ένας Αιώνας, δίνοντας αιώνα. Είναι η Ζωή, δίνοντας ζωή. Είναι μια Μακαριότητα, δίνοντας μακαριότητα.
Είναι η Γνώση, δίνοντας γνώση. Αυτός είναι η Καλοσύνη, δίνοντας καλοσύνη. Αυτός είναι το Έλεος και η Λύτρωση, δίνοντας έλεος. Είναι η Χάρη, δίνοντας χάρη, όχι επειδή Ο ίδιος τη
διαθέτει, αλλά επειδή δίνει το ανυπολόγιστο, ακατανόητο Φως. “Πώς μπορώ να σου μιλήσω για Αυτόν; Ο Αιώνας Του είναι άφθαρτος, σε κατάσταση ηρεμίας και υφίσταται στη σιωπή, αναπαύεται (και) είναι πριν από όλα. Διότι Αυτός είναι η κεφαλή όλων των Αιώνων, και είναι Αυτός που τους δίνει δύναμη στην καλοσύνη Του.

Γιατί δε γνωρίζουμε τα άρρητα πράγματα, και δεν καταλαβαίνουμε τι είναι ανυπολόγιστο, εκτός από Αυτόν που ήλθε εμπρός από Αυτόν, ήτοι (από) τον Πατέρα. Γιατί είναι Αυτός που το είπε μόνο σε εμάς. Διότι είναι Αυτός που κοιτάζει τον εαυτό Του υπό το φως Του που τον περιβάλλει, δηλαδή την Πηγή του ύδατος της ζωής. Και είναι Αυτός που δίνει σε όλους τους Αιώνες και με κάθε τρόπο, (και) ο οποίος ατενίζει την εικόνα Του, που βλέπει στην Πηγή του Πνεύματος. Είναι Αυτός που βάζει την επιθυμία στο υγρό φως Του, η οποία είναι στην Πηγή του αγνού υγρού Φωτός που Τον περιβάλλει.

“Και η σκέψη Του πραγματοποίησε ένα έργο και Αυτή ήρθε στο προσκήνιο, δηλαδή Αυτή που είχε εμφανιστεί μπροστά σε Αυτόν στην λάμψη του φωτός Του.
Αυτή είναι η Πρώτη Δύναμη, που ήταν πριν από όλους αυτούς (και) οι οποίοι προήλθαν από το μυαλό Του.
Αυτή είναι η Πρόνοια του Όλου —το φως Της λάμπει σαν το φως Του— η τέλεια δύναμη η οποία είναι η εικόνα του αόρατου, το παρθενικό Πνεύμα που είναι τέλειο.
Η πρώτη δύναμη, η δόξα της Μπάρμπελο [Barbelo], η τέλεια δόξα στους Αιώνες, η δόξα της αποκάλυψης.
(Αυτή) δόξασε το παρθενικό Πνεύμα και ήταν Εκείνη που Τον επαίνεσε, γιατί χάρη σε Αυτόν είχε έρθει στο προσκήνιο (σε ύπαρξη).

Αυτή είναι η πρώτη σκέψη, η εικόνα Του, έγινε η μήτρα των πάντων, γι ‘αυτό είναι Αυτή που είναι πριν από όλους αυτούς, η Μητέρα-Πατέρας, ο πρώτος Άνθρωπος, το Άγιο Πνεύμα, το τρις-αρσενικό, το τρις-ισχυρό, ο τρεις φορές ονομαζόμενος ανδρόγυνος, και ο παντοτινός Αιώνας μεταξύ των αοράτων, και η Πρώτη που ήλθε εμπρός.
“Εκείνη ζήτησε από Το αόρατο, Παρθενικό Πνεύμα – αυτή είναι η Μπάρμπελο – να Της δώσει Πρόγνωση. Και το Πνεύμα συναίνεσε. Και όταν είχε συναινέσει, η Πρόγνωση ήρθε εμπρός, και στάθηκε δίπλα στην Πρόνοια, που προέρχεται από τη σκέψη του αόρατου, παρθενικού Πνεύματος. Δόξασε Αυτόν και την τέλεια εξουσία Του, η Μπάρμπελο, γιατί ήταν για χάρη Της το ότι είχε έρθει σε ύπαρξη.

“Και ζήτησε και πάλι να Της χορηγηθεί η Αφθαρσία Της, και Αυτός συναίνεσε. Όταν είχε συναινέσει, η Αφθαρσία ήρθε εμπρός, και διαμορφώθηκε από τη σκέψη και την πρόγνωση.
Αυτή δόξασε το αόρατο Ένα και τη Μπάρμπελο, όπου για χάρη των οποίων είχε τεθεί σε ύπαρξη.
“Και η Μπάρμπελο ζήτησε να Της χορηγηθεί η Αιώνια Ζωή. Και το αόρατο Πνεύμα συναίνεσε. Και όταν είχε συναινέσει, η Αιώνια Ζωή ήρθε εμπρός, και παρευρέθηκαν και δόξασαν το αόρατο Πνεύμα και τη Μπάρμπελο, για χάρη των οποίων είχαν τεθεί σε ύπαρξη.

“Και αυτή ζήτησε εκ νέου να Της χορηγηθεί η Αλήθεια. Και το αόρατο Πνεύμα συναίνεσε. Και όταν είχε συναινέσει, η Αλήθεια ήρθε εμπρός, και παρευρέθηκαν και δόξασαν το αόρατο,
εξαιρετικό Πνεύμα και τη Μπάρμπελο, για χάρη των οποίων είχαν τεθεί σε ύπαρξη.
“Αυτή είναι η πεντάδα των Αιώνων από τον Πατέρα, η οποία είναι ο Πρώτος Άνθρωπος -η εικόνα του αόρατου Πνεύματος- είναι η σύνεση, η οποία είναι η Μπάρμπελο, και η Σκέψη, και η Πρόγνωση και η Αφθαρσία, και η Αιώνια Ζωή, και η Αλήθεια. Αυτή είναι η ανδρόγυνη πεντάδα των Αιώνων, η οποία είναι η δεκάδα των Αιώνων, η οποία είναι ο Πατέρας.