Αποστολέας Θέμα: ΠΛΑΤΩΝΑΣ  (Αναγνώστηκε 3090 φορές)

thanos

  • ΑΜΡΑ - Φίλος(Δ)
  • ***
  • Μηνύματα: 30
  • Karma: 0
    • Προφίλ
ΠΛΑΤΩΝΑΣ
« στις: Μάιος 03, 2009, 23:44:31 »
Έλληνας φιλόσοφος και συγγραφέας. Γεννήθηκε στην Αθήνα από γονείς ευγενείς το 427πχ. Ο πατέρας του Αρίστωνας έλεγε ότι καταγόταν από τη γενιά του Κόδρου και η μητέρα του Περικτιόνη από το Σόλωνα. Είχε δύο αδερφούς, τον Αδείμαντο και το Γλαύκωνα. Το πρώτο του όνομα ήταν Αριστοκλής. Πλάτωνας ονομάστηκε αργότερα για το ευρύ του στέρνο και το πλατύ του μέτωπο. Νέος ασχολήθηκε με την ποίηση, αλλά γρήγορα στράφηκε προς τη φιλοσοφία. Ήταν 20 χρόνων, όταν γνώρισε των Αριστοτέλης μας πληροφορεί ότι κάποια στιγμή, κατά τη διάρκεια της νεότητάς του, ο Πλάτων ήλθε σε επαφή με τα δόγματα του Κρατύλου, ενός μαθητή του Ηράκλειτου, ο οποίος μαζί με άλλους προσωκρατικούς στοχαστές όπως ο Πυθαγόρας και ο Παρμενίδης  έδωσαν στον Πλάτωνα τις βάσεις των μεταφυσικών και επιστημολογικών αναζητήσεων. Καθώς όμως συνάντησε το Σωκράτη προσανατόλισε τις αναζητήσεις του στο φιλοσοφικό ζήτημα της αρετής. Μετά τη θανάτωση του Σωκράτη για λίγο καιρό κατέφυγε στα Μέγαρα, κοντά στο συμμαθητή του Ευκλείδη. Ύστερα γύρισε στην Αθήνα, όπου για 10 χρόνια ασχολήθηκε με τη συγγραφή φιλοσοφικών έργων, τα οποία φέρουν τη σφραγίδα της σωκρατικής φιλοσοφίας. Στη συνέχεια ταξίδεψε στην Αίγυπτο και στην Κυρήνη, όπου σχετίστηκε με το μαθηματικό Θεόδωρο, και τέλος στον Τάραντα της Ιταλίας, Για πρώτη φορά επισκέφτηκε την Ιταλία  σε ηλικία σαράντα ετών.  όπου γνώρισε τους πυθαγόρειους, από τη φιλοσοφική σκέψη των οποίων επηρεάστηκε αποφασιστικά. Μετά πέρασε στη Σικελία. Στην αυλή του βασιλιά των Συρακουσών Διονυσίου Α΄ γνώρισε το βασιλικό γυναικάδελφο Δίωνα, με τον οποίο συνδέθηκε φιλικά. Η φιλία όμως αυτή προκάλεσε τις υποψίες του Διονυσίου για συνωμοσία, γι' αυτό έδιωξε τον Πλάτωνα από τη Σικελία. Στην Αίγινα κινδύνεψε να πουληθεί ως δούλος αλλά τον εξαγόρασε ο Κυρηναίος φίλος του Αννίκερης. Επιστρέφοντας στην Αθήνα άνοιξε τη φιλοσοφική σχολή του, η οποία βρισκόταν περίπου ένα μίλι έξω από τα τείχη και δανείστηκε το όνομά της από τον αττικό ήρωα Ακάδημο. Η προσπάθεια όμως των δύο φίλων να προσηλυτίσουν στις ιδέες τους το νέο ηγεμόνα Διονύσιο Β΄ απέτυχαν. Για τρίτη φορά ήρθε στην αυλή των Συρακουσών το 361, με σκοπό να συμφιλιώσει το Δίωνα με το Διονύσιο. Αυτή τη φορά κινδύνεψε και η ζωή του. Τον έσωσε η επέμβαση του πυθαγόρειου Αρχύτα. Αλλά ο Δίωνας δε γλίτωσε. Δολοφονήθηκε το 353. Έτσι ο Πλάτωνας. έχασε τον άνθρωπο στον οποίο στήριξε τις ελπίδες του για την επιβολή των πολιτικών του ιδεών. Από τότε ο Πλάτωνας. και μέχρι το θάνατό του, το 347πχ, ασχολήθηκε με τη διδασκαλία και με τη συγγραφή έργων φιλοσοφικών. Η πλατωνική φιλοσοφία. του αποτελεί η θεώρηση της γνώσης ως ανάμνησης. τη θεωρία των ιδεών, οι οποίες κατά τον Πλάτωνα είναι οι γενικοί και αιώνιοι τύποι των πραγμάτων, οι ουσίες που γίνονται αντιληπτές μόνο με το λογικό και όχι με την αίσθηση. Τα αισθητά τα θεωρεί είδωλα των ιδεών. Έτσι αναγνωρίζει δύο κόσμους, τον αισθητό, ο οποίος διαρκώς μεταβάλλεται και βρίσκεται σε ασταμάτητη ροή, κατά τον Ηράκλειτο, και το νοητό κόσμο, τον αναλλοίωτο, δηλ. τις ιδέες, οι οποίες υπάρχουν σε τόπο επουράνιο. Αυτές είναι τα αρχέτυπα αυτού του ορατού κόσμου, τα αιώνια πρότυπα και παραδείγματα. Στην ψυχή διακρίνει τρία μέρη, το λογιστικό, το θυμοειδές και το επιθυμητικό. Γι' αυτό και αναγνωρίζει τρεις αρετές, τη σοφία, την ανδρεία και τη σωφροσύνη, η καθεμία από τις οποίες αντιστοιχεί και σε ένα από τα τρία μέρη της ψυχής. Τις τρεις αυτές αρετές της ψυχής τις παραλληλίζει με τις τρεις χορδές της λύρας, την υπάτη, τη μέση και τη νήτη. Αλλά οι τρεις αυτές αρετές πρέπει να αναπτύσσονται αρμονικά, ώστε το λογιστικό ως θείο να κυβερνά, το θυμοειδές να υπακούει σ' αυτό ως βοηθός, και τα δύο μαζί να διευθύνουν το επιθυμητικό, για να μην επιχειρεί να άρχει αυτό, αφού είναι το πιο άπληστο και το κατώτερο μέρος της ψυχής. Από την αρμονική ανάπτυξη των τριών αρετών αποτελείται η δικαιοσύνη, η οποία είναι αρμονία των τριών άλλων αρετών. Επειδή και η πόλη αποτελεί μία μεγέθυνση του ανθρώπου, διακρίνει και σ' αυτήν τρία γένη: το βουλευτικό, το πολεμικό και το χρηματικό, τα οποία αντιστοιχούν προς τα τρία μέρη της ψυχής. Όπως στον άνθρωπο, έτσι και στην πόλη πρέπει να υπάρχει η δικαιοσύνη, δηλ. η αρμονία, που πετυχαίνετε, όταν και στην πόλη το καθένα από τα γένη εκτελεί το δικό του έργο και δεν επιδιώκει τα ξένα. Όλοι έχουν μέσα τους τη γνώση και την αλήθεια και αυτό που πρέπει να γίνει είναι να την ανακαλέσουν στη μνήμη τους. Εξάλλου η ετυμολογία της α-λήθειας σημαίνει την άρση της λήθης. Η επίδραση του φιλοσόφου αυτού υπήρξε πάρα πολύ μεγάλη. Η ιστορία της φιλοσοφίας μέχρι τον Κικέρωνα είναι γεμάτη από αυτόν και είτε αμφισβητεί είτε ακολουθεί τη διδασκαλία του. Οι πατέρες της εκκλησίας από αυτόν δανείζονται ιδέες και επιχειρήματα και τον θεωρούν τον πιο σημαντικό αντιπρόσωπο της ανθρώπινης φιλοσοφίας. Αλλά και η νεότερη φιλοσοφική σκέψη δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τον Ο φιλοσοφικός στοχασμός του Πλάτωνος αποτέλεσε, αποτελεί και θα αποτελεί διάφορα φιλοσοφικά συστήματα διαχρονική βάση έρευνας και πολύπλευρης ανάλυσης των εκάστοτε φιλοσόφων ή προσπαθούν να ανατρέψουν τις ιδέες του ή οικοδομούν πάνω σ' αυτές. και όχι μόνο. Η περίφημη αυτή σχολή λειτούργησε σχεδόν για μια χιλιετία, μέχρι να την κλείσει ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός στα 529 μ.Χ.

Πηγές: http://www.mythologia.8m.com/platonas.html, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%BB%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD
« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 09, 2009, 10:54:22 από Rose »

ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ

  • ΑΜΡΑ Σύμβουλος
  • *****
  • Μηνύματα: 578
  • Karma: 0
    • Προφίλ
Απ: ΠΛΑΤΩΝΑΣ
« Απάντηση #1 στις: Μάιος 04, 2009, 20:27:15 »
   
          ΧΩΡΙΣ    ΝΑ   ΜΠΟΡΩ   ΝΑ  ΔΙΑΚΡΙΝΩ   ΚΑΤΙ   ΑΛΛΟ    ΠΛΗΝ   ΤΗΣ  ΑΠΛΟΤΗΤΑΣ   ΤΗΣ   ΑΝΑΦΟΡΑΣ   ΣΟΥ ,

                  αγαπητε   thano,     και   θεωρωντας    ΕΥΤΥΧΗ   τα   ιστορικα   στοιχεια   που   κατεθεσες ,

                   θ ε λ ω     να   καταθεσω   τα   εξης   ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ    αναλητικα   στοιχεια ,   που   ΑΡΚΕΤΟΙ ,

                    σχεδον   ολοι   θα"λεγα    ΑΓΝΟΟΥΝ.!


              Η   Φ Ρ Ο Ν Τ Ι Δ Α      ΓΙΑ    ΤΗΝ   Α Λ Η Θ Ε Ι Α ,     δημιουργει   την   απαιτηση   για   Σ Α Φ Η Ν Ε Ι Α    στην 

              διατυπωση    των   α λ λ α γ ω ν     που   σ υ μ β α ι ν ο υ ν    κατα   την   διαρκεια   της   Ζ Ω Η Σ .

              Η    Ε Π Ι Δ Ι Ω Ξ Η    ΤΗΣ   Α Κ Ρ Ι Β Ο Υ Σ    Γ Ν Ω Σ Η Σ ,   της    α ν θ ρ ω π ι ν η ς   Φ Υ Σ Η Σ   ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ,

              την    δ υ ν α τ ο τ η τ α     να   κ α τ α ν ο ο υ μ ε    τα    σ υ μ β α ν τ α ,   μεσα   απο   τον   Κ Υ Κ Ε Ω Ν Α   ΤΟΥΣ.


               ΑΥΤΑ     ΤΑ   Χ Α Ρ Α Κ Τ Η Ρ Ι Σ Τ Ι Κ Α     του   Π Λ Α Τ Ω Ν Α ,  επιχειρησαν   να    τον   Α Π Ο Κ Α Λ Ε Σ Ο Υ Ν   

               ΠΡΩΤΟ     ΓΝΗΣΙΟ   ΕΛΛΗΝΑ   ΦΙΛΟΣΟΦΟ.


               ΕΙΝΑΙ    ΟΜΩΣ    Χ Α Ρ Α Κ Τ Η Ρ Ι Σ Τ Ι Κ Ο  ,    οτι   την   Α Ν Τ Ι Θ Ε Σ Η    α ν α μ ε σ α    στο   Μ Υ Θ Ω Δ Ε Σ ,

               που   ειναι   Κ Α Τ Α Λ Η Λ Ο     ΓΙΑ    ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ   Ε Κ Φ Ρ Α Σ Η ,    και   στον   Α Λ Η Θ Ι Ν Ο     Λ Ο Γ Ο  ,

               ΤΗΝ    Β Ρ Ι Σ Κ ΟΥ Μ Ε      ΜΟΝΟΝ    ΣΤΟΝ    Φ Ι Λ Ο Σ Ο Φ Ο    ΠΛΑΤΩΝΑ.   και   τον   μαθητη   του   ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ.


               ΑΥΤΗ,    Η   Α Ν Τ Ι Θ Ε Σ Η ,    ε π ι β α λ ε ι     μια   α ν α λ ο γ η    Π Ν Ε Υ Μ Α Τ Ι Κ Η    Σ Τ Α Σ Η !

               Ο    Π Λ Α Τ Ω Ν ,    ΣΤΕΚΕΤΑΙ     Ε Ι Ρ Ω Ν Ι Κ Α ,    προς    το    π λ η θ ο ς    των    Μ Υ Θ Ω Ν ,

               -- ΔΕΝ     ε ν δ ι α φ ε ρ ο ν τ α ι ,   να    χ α μ η λ ω σ ο υ ν    το   β λ ε μ μ α    τους ---   αναφερει ,

               για   να   δ ι α κ ρ ι ν ο υ μ α ι     την   Α Λ Η Θ Ε Ι Α     απο   το   Ψ Ε Υ Δ Ο Σ !

                ΑΠΑΙΤΕΙ  ,    απο   ε ν α    λ ο γ ο ν ,   να   ειναι   ικανος  να   δινει    ε ξ η γ η σ ε ι ς    σε   ο π ο ι ο ν !   τις   ζ η τ α ,

                                 και    να   δικαιολογει    με   ΣΑΦΗΝΕΙΑ    για   ποιο   θ ε μ α    μ ι λ α .!

               
              ΕΤΣΙ,   η   Α Π Ο Σ Τ Α Σ Η    αναμεσα    στον   Μ Υ Θ Ο    και   στο   Λ Ο Γ Ο Ν      ΕΓΙΝΕ    Τ Ο Σ Η !     ΠΟΥ   

                                  η    ε π ι κ ο ι ν ω ν ι α ,    δεν    υ φ ι σ τ α τ α ι      ΠΙΑ.   


              Η    Ε Π Ι Χ Ε Ι Ρ Η Μ Α Τ Ο Λ Ο Γ Ι Α      ΚΑΙ    Η   Α Π Ο Δ Ε Ι Ξ Η  ,    ΕΓΙΝΑΝ     Τ Υ Π Ο Σ     ΤΗΣ    Γ Λ Ω Σ Σ Α Σ ,

                                  ΠΟΥ    ΔΙΕΠΕΙ     ΤΗΝ    Κ Α Θ Η Μ Ε Ρ Ι Ν Ο Τ Η Τ Α .


               ΕΤΣΙ,    Η   Ψ Υ Χ Η    ΑΠΟΜΟΝΩΘΗΚΕ     ΑΠΟ   ΤΟ   Ε Γ Ω .